Slaapoefentherapie

Wat is Slaapoefentherapie?

Slaapoefentherapie

Wat is Slaapoefentherapie?

Vaak wakker worden, geen uitgerust gevoel of blijven draaien in de nacht. We hebben dat allemaal wel eens. Wanneer dit vaker en steeds langer voortduurt kan dit overgaan in slapeloosheid.

Slapeloosheid wil zeggen dat je te weinig slaapt of dat de kwaliteit van het slapen onvoldoende is zodat je overdag hinder ervaart in het dagelijks functioneren. Een andere naam is chronische insomnie.

Wat zijn verschillende slaapproblemen:
  • Moeite met inslapen
  • Doorslaap problemen, wakker worden vanuit de slaap
  • Vroeg wakker worden en daarna niet meer in slaap kunnen vallen
  • Overmatige vermoeidheid door niet voldoende te zijn uitgerust in de nacht na slaap
  • Nachtelijk piekeren bij spanningen en stress
  • Verstoorde nachtrust door externe factoren
  • Slaapapneu
  • Postoperatieve slaapproblemen
  • Slaapproblemen tijdens de overgang
  • Gebruik of afbouwen van slaapmedicatie

    Vaak is een slaapprobleem het gevolg van spanningen of verhoogde alertheid. Lichamelijke, geestelijke of sociale factoren kunnen een grote rol spelen bij het belemmeren van slaap.

    Bij gebrek aan rust momenten overdag verwerk je gebeurtenissen in de nacht. Zo is de kans groter dat je gaat piekeren of hevig dromen. Dit kan beangstigend werken. Hiernaast kunnen belemmerende gedachten je ook de rust ontnemen welke nodig is om te slapen.


  • Het behandeltraject

    De behandelmethode van de slaapoefentherapeut is gebaseerd op recente wetenschappelijke onderzoeken en inzichten en richt zich op het wegnemen van de factoren die slapeloosheid in stand houden.

    De slaapoefentherapeut gaat samen met jou aan de slag om de vicieuze cirkel te doorbreken waardoor jij een betere nachtrust gaat krijgen. Zo worden praktische tips en cognitieve gedragstherapie toegepast om zo weer het gewenste slaapniveau terug te krijgen.

    Als eerste wordt er samen met jou gekeken naar de gehele 24 uur. Deze gaan wij samen analyseren zodat de hulpvraag nog beter naar voren komt. Ook bespreken wij hoe het behandeltraject eruit komt te zien en waar wij op moeten letten.

    Na de eerste behandeling krijgt je één of meerdere vragenlijsten mee om meer inzicht te krijgen in het slaapprobleem. Door middel van de vragenlijsten wordt het onderzoek meetbaar en kunnen we bekijken hoe het verloop gaat.

    De behandelingen die volgen sluiten aan op het behandeltraject en worden duidelijk geëvalueerd.

    De meest gestelde vragen

    Vragen over slapen, veelgestelde vragen over slaap en slaapproblemen. FAQ over slapen, slapeloosheid en uitgerust zijn.
    Wat is een gezonde slaap?
    Als je voldoende energie heeft om de dagelijkse dingen te doen, is je nachtrust gezond geweest. Ook mensen die lang wakker liggen, pikken meestal wel drie tot vijf uur slaap mee. Juist in die eerste uren herstel je het beste. Daarom is ook een nachtrust van vijf uur meestal voldoende om de volgende dag weer prima te kunnen functioneren.
    Welke invloed heeft leeftijd op de nachtrust?
    Lichter slapen en af en toe wakker worden komt vaker voor met het ouder worden. Ook een nachtrust van vijf of zes uur met enkele onderbrekingen kan op latere leeftijd gezond zijn.
    Tellen de uren voor twaalf uur dubbel?
    Nee. De eerste uren slaap zijn weliswaar de belangrijkste, maar het maakt niets uit of je ze voor of na twaalf uur krijgt. Extra vroeg naar bed gaan is dus voor de meeste mensen onnodig.
    Wanneer is slecht slapen een probleem?
    Er sprake van een slaapprobleem als iemand:
  • meer dan enkele weken drie nachten per week of meer slecht slaapt én
  • vermoeid en/of prikkelbaar is en/of
  • moeite heeft met concentreren.
  • Wat zijn de mogelijke oorzaken voor slecht slapen?
    Een veel voorkomende oorzaak is spanning. Ook piekeren, bijvoorbeeld over de nachtrust zelf, leidt vaak tot urenlang wakker liggen. In enkele gevallen is er sprake van een ernstige slaapstoornis, zoals de ademhalingsstoornis slaapapneu. Ook onrustige benen of kuitkramp verhinderen bij sommige mensen het inslapen of doorslapen. Ten slotte kunnen pijn, depressieve gevoelens of veelvuldig naar de wc moeten een goede nachtrust in de weg staan.
    Wat is slaapapneu?
    Slaapapneu is een ademhalingsstoornis die leidt tot hevig snurken met ademstilstanden van tien seconden of langer. Door de ademstilstanden komt iemand met slaapapneu niet in een diepe slaap. Hij of zij kan overdag zo uitgeput zijn, dat het lastig is om goed te functioneren. De website van de Nederlandse Vereniging van SlaapApneu Patiënten biedt meer informatie.
    Slaapprobleem als gevolg van spanning?
    Beweging en buitenlucht helpen om spanning kwijt te raken. Wandelen, fietsen en zwemmen zijn prima manieren om te ontladen. Ook ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan bevorderen de nachtrust.
    Waar kan ik ontspanningsoefeningen leren?
    Slaapoefentherapie, yoga of meditatie zijn goede manieren om te ontspannen. Ook bij een haptonoom kunt u ontspanningsoefeningen leren. Kijk in de gemeentegids voor adressen bij jouw in de buurt.
    Maakt het uit wat ik doe overdag en ‘s avonds?
    Bewegen helpt om lichamelijk moe te worden. Zorg dus overdag voor voldoende activiteit, bewegen en buitenlucht, liefst ook vroeg in de avond. Vlak voor het naar bed gaan is het beter om te kiezen voor rustige bezigheden. Blijf niet tot het laatste moment tv-kijken of achter de computer zitten. Rustige muziek luisteren of een (saai) boek lezen werkt ontspannend. Hou je eigen avondritueel aan. Dan weet je lichaam dat die zich moet voorbereiden op de nacht.
    Maakt het uit wat ik eet en drink?
    Koffie met cafeïne kan je het best 's middags en 's avonds vermijden. Ook in chocolade en chocolademelk zit cafeïne! Drink voor het slapen gaan ook geen thee, cola of alcohol. Kruidenthee mag wel en kan zelfs helpen, net als een glas warme melk.
    Kan het kwaad om uit te slapen?
    Voor een gezonde nachtrust is het beter regelmatige bedtijden aan te houden. Dagelijks op dezelfde tijd opstaan helpt om in een gezond ritme te komen.
    In bed te blijven liggen als ik niet kan slapen.
    Nee. Je bed raakt op die manier verbonden met wakker liggen in plaats van met slapen. Ga liever in een andere kamer iets ontspannends doen en ga weer terug in bed als je je weer slaperig voelt.
    Ben je nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou zouden kunnen betekenen? Maak dan snel een afspraak en laten we samen kijken naar je situatie.

    Op je eerste afspraak starten wij met een uitgebreide screening en een intake. Je krijgt van ons een aantal vragen over verschillende aspecten van jouw gezondheid. Op deze manier brengen wij jouw klachten in kaart om een passend behandelplan te maken voor jou. Na dit onderzoek volgen een behandelingen gericht op preventie, voorlichting en begeleiding. De behandelingen bestaan uit ontspannings- en ademhalingsoefeningen, slaapgedrag advies, cognitieve gedragstherapie en tijd-management.